jueves, 10 de enero de 2008

Libros leídos: Diccionari per a ociosos

Creo que estas Navidades he batido mi récord: cinco libros en tres semanas (sí, ya sé que no es tanto, pero es que soy un lector lento...). El último ha sido el que ha volado más rápido: "Diccionari per a ociosos" de Joan Fuster (aparecido en 1963 1964). La edición es la que venía en dos volúmenes en la colección "Clàssics catalans del segle XX" que el añorado periódico barcelonés "El Observador" publicó en 1991. La ilustración de la portada podría ser de Andreu Alfaro, pero el libro sólo indica "Alfaro" como ilustrador, así que es sólo una suposición.

Hay muchos fragmentos para citar, y algunos conceptos interesantes que yo desconocía, como el del "nacionismo" catalán (que no nacionalismo):

[...] Ser nacionista era una conducta explicable, lògica, en el XVII o el XVIII. No ho era gens, ja, en el XIX. Ser nacionalista, avui, també és un anacronisme. Només que, en el fons, hi ha «pobles» que encara no poden ser res més que això. És absurd. Tristament absurd.

Citaré entera la entrada sobre "Bellesa":

No crec que tingués raó aquell respectable doctrinari antic, quan deia que no hi ha res tan agradable com contemplar la bellesa sense concupiscència. Això és una idea de vell o d'impotent que es resigna a ser-ho. Perquè, si en contemplar un cos adorable no sentim la «concupiscència» que ens fa desitjar-lo, ¿no sentirem més aviat la ira de no sentir-la, o l'enveja dels qui la senten? Encara no he arribat a l'edat en què pugui veure'm condemnat per la naturalesa a una inapetència tan paorosa. Però, si un dia hi arribo, em consideraré ben infeliç. La concupiscència -diguin els moralistes el que vulguin- és la vida.

En conjunto, una serie de reflexiones sobre temas diversos que van desde una frase de una línea a varias páginas. Algunos, como el caso de "Justicia" se extienden demasiado para la idea que quiere exponer, pero eso no quita que la lectura sea amena y invite a reflexionar sobre lo escrito en más de una ocasión (como el mismo caso de "Justicia").